Saber Bamatraf : Saber Bamatraf is part of the Edinburgh Southside Collective

صابر بامطرف

Saber Bamatraf

Saber Bamatraf is a Yemeni pianist and music composer. He has been awarded an IIE-Artist Protection Fund (APF) Fellowship 2020-21 and is in residence at the Institute for Advanced Studies in Humanities within the University of Edinburgh.

Saber has participated in both solo and group musical performances and projects. He is a self-taught pianist who does not read music, but has played music by ear since childhood. Saber graduated with a Bachelor’s degree in Information Technology with Honours from the University of Utara Malaysia (2013) in Sana’a, Yemen’s capital. He then worked for the humanitarian sector in security and operations management for seven years, while maintaining his voluntary community engagement in artistic, cultural and musical events. Saber began focusing more on composition in 2014, with the release of his debut album Turning Point. He also began working to renew Yemeni folk poetic music through ‘Yamaniat’, a playlist he recently launched. Saber works to reconceptualise the Yemeni work spread throughout Arabia by focusing solely on instrumentals. This way, he attempts to represent the Yemeni musical legacy and heritage in a style that can be enjoyed worldwide. Saber has a shared art practice with his wife Shatha Altowai, the visual artist. Their marriage in 2014 was their artistic turning point. They have discussed their experiences as a married couple living in a very conservative society in a number of initiatives, including their TED Talk at TEDxLIUSana’a, ‘Synaesthesia’, and the documentary film Voice of the Rainbow.

Saber’s latest album release, Embrace from Edinburgh, is available now on all digital platforms. It contains seven New Age tracks that Saber has composed since arriving in Edinburgh. In this album, he expresses the inspiration he has drawn from living in peaceful environment, and the senses of courage and hope he has felt while immersed in the natural and historic Edinburgh landscape, after six traumatic years of uncertainty in a war-torn country.

صابر بامطرف، هو عازف بيانو ومؤلف موسيقي يمني، حاصل على جائزة زمالة مقدمة من صندوق حماية الفنان بإقامة فنية في المعهد العالي للعلوم الانسانية بجامعة أدنبرة في اسكتلندا، خلال الفترة 2020 و 2021.

لدى صابر العديد من المشاركات الفنية والعروض الموسيقية الفردية والجماعية. حيث بدأ العزف على آلة البيانو منذ الطفولة دون أن يتلقى اي دروس في تعلم العزف، لا يستطيع قراءة النوتات الموسيقية، أي ان كل المعزوفات وتأليفاته هي من خلال الأذن (عزف سمعي)، وبذلك عزفه قائم على (التعليم الذاتي).
حصل صابر على درجة البكلاريوس مع درجة الشرف في تقنية المعلومات من جامعة أوتارا الماليزية (2013) – فرع صنعاء، اليمن. ومن ثم عمل في القطاع الانساني في مجال إدارة الأمن والعمليات لسبع سنوات (2013 – 2020)، مع الحفاظ على مشاركته المجتمعية التطوعية في الفعاليات الفنية والثقافية والموسيقية.

بدأ صابر التركيز بشكل أكبر على التأليف الموسيقي في عام 2014، في تجميع مقطوعات ألبومه الأول “نقطة تحول”، كما بدأ العمل على تجديد الأغنية التراثية اليمنية عبر قائمة التشغيل “يمانيات” التي أطلقها مؤخرا في المنصات المختلفة. يعمل صابر على إعادة تصور الأغنية اليمنية المنتشرة في الجزيرة العربية من خلال التركيز فقط على الآلات الموسيقية. وبهذه الطريقة، يحاول تقديم الإرث والتراث الغنائي اليمني بإسلوب موسيقي حديث أقرب للذائقة الموسيقية العالمية.
لدى صابر العديد منة المشاركات الفنية مع زوجته شذى التوي، الفنانية التشكيلية. كان زواجهما في عام 2014 نقطة تحول فنية لكليهما، لقد شاركا تجاربهم الفنية كزوجين يعيشان في مجتمع محافظ للغاية في عدد من الفعاليات والأعمال، بما ذلك حديث منصة تيد الخاص بهما بعنوان “الاحساس المشترك”، والفيلم الوثائقي “صوت قزح”.

أطلق صابر ألبومه الأخير “عناق من أدنبرة” في يوليو 2021 على جميع المنصات الرقمية. ويحوي الألبوم 7 مقطوعات موسيقية بالطابع المعروف بـ”موسيقى العصر الجديد”، والتي قام بتأليفها عند وصوله الى أدنبرة. وفي هذا الألبوم، يعبر صابر عن الإلهام الذي استمده من العيش في بيئة سلمية، والشعور بالحماس والأمل الذي شعر به عند انغماسه في المناظر الطبيعية والتاريخية في إدنبرة، بعد ست سنوات مؤلمة ومحبطة مكثها في بلد مزقته الحرب.